Дайджест
26 Ноября 2009 года

GLASNOST DEFENSE FOUNDATION DIGEST No. 454


EVENT OF THE WEEK
Founder of independent TV company died

RUSSIA
1. Republic of Kabardino-Balkaria. Severny Kavkaz correspondent survives murder attempt
2. Republic of Kalmykia. Fake number of opposition newspaper circulated on eve of elections
3. Perm Territory. Sacked editor reinstated, but…
4. Moscow. Security guards grow more aggressive
5. Rostov Region. Consumer Rights Defense Leagues sues newspaper Novaya Taganrogskaya Gazeta
6. Rostov Region. “Democracy & Elections” competition won by newspaper featuring nine mayoral portraits in one issue
7. Trans-Baikal Territory. Alarmed residents send pig-flu inquiries to Chita governor. Continued from Digest 453
8. St. Petersburg. Where has rent money gone? Continued from Digests 316, 391, 405

AZERBAIJAN

Jailed bloggers declared prisoners of conscience

GLASNOST DEFENSE FOUNDATION
Some statistics cited

OUR PUBLICATIONS
Let’s wait and see…

OUR PARTNERS

Winners of CPJ awards named

DIGEST MAIL




EVENT OF THE WEEK

Founder of independent TV company died


Olga Kotovskaya, former director of the independent television/radio company Kaskad, died a tragic death in Kaliningrad. According to Lenta.ru, with reference to a senior assistant head of the Investigations Department under the prosecutor’s office, she jumped out of a 14th-floor balcony window and died instantly. Investigators are still deciding whether or not to institute criminal proceedings.

Kaskad was co-founded by journalists Olga Kotovskaya and Igor Rostov in 1991. In 2006 O. Kotovskaya and her partners I. Rostov and S. Ryabukha lost control over the company, with Kaliningrad former vice-governor Vladimir Pirogov stepping in as an alleged co-owner. Kotovskaya filed a legal claim to declare the new leadership’s powers null and void because the protocol of the Board meeting replacing her as the company director had been forged. Earlier this month the Arbitration Court of Kaliningrad satisfied her claim canceling the hands-changing decision on the grounds that neither Kotovskaya nor Ryabukha had attended that Board meeting and Kotovskaya’s signature in the protocol had been falsified because Olga was on a trip abroad on the day of the meeting.

Local journalists want the case to be investigated as thoroughly as possible: they maintain the former Kaskad director may have been killed after a raider attempt to seize the company failed, the Russian News Service reports. O. Kotovskaya was also involved in organizing Russkoye Radio broadcasting in Kaliningrad.

According to Nezavisimaya Gazeta, Igor Rostov, Olga’s husband and former co-owner of Kaskad, told the regional Duma deputy Igor Rudnikov soon after his wife’s death: “That was a murder. If my dead body is found somewhere on a railroad track, don’t believe I committed suicide.” Arbitration court press secretary Igor Belov said he, too, finds the suicide version unlikely as applied to a person who was to attend one of these days renewed court hearings about the return of the TV company’s ownership. Local opposition activists insist it was a murder linked with the victim’s journalistic activities. “I cannot imagine a person who has just won the case of her life in court jumping out of a 14th-floor window,” said regional Duma deputy Mikhail Chesalin, leader of the regional branch of the Russian Patriots’ Party. Another parliamentarian, Solomon Ginsburg, said Kotovskaya turned to him for help last year after she had been insistently advised by some top-ranking regional administration officials to stop all judicial proceedings aimed at regaining her ownership of Kaskad.

The Board of the Kaliningrad branch of the Journalists’ Union of Russia made public a statement on November 17 to urge the law enforcement agencies to launch criminal proceedings and ensure that Olga Kotovskaya’s tragic death is investigated in every detail.

“We emphasize that the suicide version looks the most ‘convenient’ one today. Therefore, we urge you not to take the soft option but check all the other versions, too, identifying the maximum number of persons knowing all the circumstances of that tragedy,” the journalists’ statement says.




RUSSIA

1. Republic of Kabardino-Balkaria. Severny Kavkaz correspondent survives murder attempt


A hand grenade was thrown by unknown persons into the backyard of Sufyan Kalibatov, a staff correspondent of the newspaper Severny Kavkaz, in the city of Nalchik late on November 19.

According to his colleagues, about 8 p.m. S. Kalibatov came out onto the balcony to see who was ringing the bell at the gate. He saw a parked jeep and three men near it, one of them waving his hand to him. Mistaking them in the dusk for some of his acquaintances, Sufyan went downstairs to open the gate. While he was doing so the jeep quickly turned around and drove away. Kalibatov had just returned to the house when a grenade exploded outside, damaging his porch, his car and even a window in the neighboring house but hurting no one.

Asked about the possible motives for the attack, S. Kalibatov said two days earlier his editor had assigned him to attend a rally of Adyghe public organizations. After Moussa Shanibov, chairman of the Kabardian People’s Congress and ex-president of the Confederation of Highland Peoples, made a speech, the journalist helped the elderly man, with whom he had long been acquainted, to step down from the rostrum. That is when a young man ran up to them to start shouting aggressively at Shanibov. Kalibatov told the man that that was not the right way to behave toward a senior. Then another man walked up to him from the other side, starting to threaten and insult the journalist in broken Kabardian.

Severny Kavkaz staffers do not rule out that this incident may have led to the explosion in S. Kalibatov’s backyard two days later.

[Based on Severny Kavkaz reports]


2. Republic of Kalmykia. Fake number of opposition newspaper circulated on eve of elections

On the eve of a by-election to the City Assembly in Kalmykia’s capital Elista, a fake issue of the newspaper Sovetskaya Kalmykia Segodnya (SKS) was circulated, according to the newspaper staff.

The fake went together with an inserted leaflet canvassing for a Communist Party nominee. According to the imprint, SKS issue No. 12 of November 18, 2009 was printed in 999 copies by ZAO Volgo-Don Printing Association, with a certain A. Bembeyev meantioned as editor-in-chief. The SKS staffers say no one of that name has ever had anything to do with their newspaper.

Deputy editor Vyacheslav Ubushiyev has told the Glasnost Defense Foundation that “we have never given our consent to anyone’s using our newspaper pages for free-of-charge or other unlawful canvassing, the less so for making and circulating a counterfeit number of SKS”. 
“Unwilling to get involved in anyone’s dirty political games, the SKS staff complained to the city prosecutor’s office and the Electoral Committee of Elista on November 21, urging them to find out who, why and at whose expense had unlawfully released a regular issue of our newspaper, and to bring the guilty persons to justice,” V. Ubushiyev said.


3. Perm Territory. Sacked editor reinstated, but…

By Vassily Moseyev,
GDF staff correspondent in Volga Federal District

The Uinsky District Court has reinstated Tatyana Osetrova as editor-in-chief of the newspaper Rodnik.

Last August she was dismissed on orders from Alexander Kozyukov, head of the district administration, “for repeated breaches of the work discipline and wrongful actions breeding mistrust”. Actually, she was sacked under Article 81.5 of the RF Labor Code implying that she had stayed away from work without good reason – an unprecedented charge against a newspaper editor in the Perm Territory. The true reason for her dismissal had been Tatyana’s refusal to join the team of the power-craving businessman A. Kozyukov during his latest – conflict-laden and dirty – election race. Once at the helm, Kozyukov decided to punish the “traitor” according to the banal scheme: “reprimand – dismissal”. Without having any serious reasons for reprimanding the editor, the district leader nevertheless issued his Order No. 85 of August 25, 2009 kicking Osetrova out into the street.

After the court canceled her shameful dismissal, Tatyana Osetrova immediately tendered her resignation (“They won’t let me work, anyway”) and left the town of Uinsk.


4. Moscow. Security guards grow more aggressive

By Natalia Severskaya,
GDF staff correspondent in Central Federal District

Moscow has seen a sudden upsurge in private security guard activity.

On November 16, Yabloko Party leader Sergey Mitrokhin and a crew of REN-TV reporters were detained by security guards in the vicinity of the Skhodnya River Park in the Moscow district of Kurkino while examining the landscape after the construction of cottages in a land preserve area. According to Grani.ru, Mitrokhin called the district police chief who ordered that the guards release the detainees and let them to freely walk around the township and use their video cameras.

On the following day, a group of Rossiya Channel reporters were attacked by security guards at Preobrazhensky market. Vesti news show correspondent Alexander Karpov told the RIA Novosti news agency that they had shot some sequences of people selling and buying food in the sales area and asked the market manager for an interview when orders came “to kick the reporters the hell out”. The guards began to push the journalists towards the exit but finally cracked down on them full weight, attempting to tear away the video camera. In the process, A. Karpov received a punch in the face. A group of policemen arrived soon enough to detain the attackers and drive them to the district police station.

In an interview for the Ekho Moskvy radio station, Preobrazhensky market deputy director Sergey Artamoshin described the incident as a provocation: “We told them they were not allowed to take pictures inside the market and we showed them the door – and here you go, such a scandal!”

To the credit of the police, they were quick to investigate both incidents and take appropriate response measures – something they by far not always do in this kind of situations.


5. Rostov Region. Consumer Rights Defense Leagues sues newspaper Novaya Taganrogskaya Gazeta

By Anna Lebedeva,
GDF staff correspondent in Southern Federal District

Novaya Taganrogskaya Gazeta has carried a series of reports about what the journalists think to be unlawful activities of the local Consumer Rights Defense League whose inspectors have been pressing hard on small business outlets, such as shops and kiosks, picking on every minor drawback in a bid to initiate as many lawsuits as possible. The city court considers hundreds of such cases per year, invariably passing convictive decisions and charging considerable fines from traders.

The League’s turbulent activity has already been brought to the focus of public attention by other media too, among them the regional newspaper Nashe Vremya and the regional supplement to the federal weekly Argumenty Nedeli. The latter stated, for example, that the annual income of the public organization defending consumers’ interests in Taganrog amounted to RUR 3,000,000 particularly because of its crackdowns on small businesses. It also said that in a regional court ruling on a complaint by one private entrepreneur fined by the city court it had been written in black and white that the city court was not empowered at all to pass judgment on motions brought by public organizations since only government organizations were allowed under the law to supervise traders’ activities, while only referring to public activists as advisers. Yet Judge Romanenko had disregarded that argument and levied a fine on yet another defendant.

The question arises, therefore, as to why the League filed its honor, dignity and business reputation protection claim not against the critically-minded regional or federal newspapers but against Novaya Taganrogskaya Gazeta. Wasn’t it because its claim is to be considered not by the Rostov or Moscow courts but by the Taganrog city court – the one that has been passing hundreds and thousands of decisions in the League’s favor? This particular case will be considered by Judge Mosunov who has already found in favor of the “consumer rights defenders” more than a hundred times.

With the hearings scheduled to open on December 1, the Glasnost Defense Foundation will be following the developments closely.


6. Rostov Region. “Democracy & Elections” competition won by newspaper featuring nine mayoral portraits in one issue

By Anna Lebedeva,
GDF staff correspondent in Southern Federal District

In the 13th Don River Area Competition “Democracy & Elections” organized jointly by the Rostov Region Electoral Committee and the regional branch of the Journalists’ Union of Russia, the first prize went to the newspaper Azovskaya Nedelya which “distinguished” itself on the eve of the October 11 municipal elections by featuring a whole nine (sic!) portraits of Azov Mayor Sergey Bezdolny on the pages of one single issue.

The residents had long since grown accustomed to seeing their mayor’s images here and there and everywhere – unlike Tatyana Fedotova, a rival candidate for the mayoral office in the race against Bezdolny (who was running for the second term); she identified the publication as a breach of the regional law on municipal elections: none of the stories about Bezdolny in that newspaper had been paid for from the candidate’s electoral fund. She filed a legal claim against the regional electoral committee and Azovskaya Nedelya, but the city court turned it down as “ungrounded”, ruling that the controversial publications were not “canvassing stuff but stories describing public events which Bezdolny had attended as the incumbent mayor in full compliance with the law”.

The goal of the “Democracy & Elections” competition, as spelt out in its Statute, is “to increase the media’s role in raising the level of electors’ legal education and activeness; and to reward the media representatives providing the most comprehensive and unbiased coverage of preparations for, and the holding of, election campaigns”. And the main goal of this creative contest of journalists consists in “the all-round and objective coverage of public and political life in Russia and the Rostov Region, including progress of the election campaign”.

Evidently, it is because of its “most comprehensive” (and absolutely gratuitous) coverage of the performance of one – but the most important! – mayoral candidate that the newspaper Azovskaya Nedelya won a monetary reward and the diploma of the winner of the “Democracy & Elections” competition …


7. Trans-Baikal Territory. Alarmed residents send pig-flu inquiries to Chita governor. Continued from Digest 453 (see http://www.gdf.ru/digest/item/1/669#rus1 )

By Marina Meteleva,
GDF staff correspondent in Siberian Federal District

A web portal “Gubernatoru.tck” [“To Governor”] was opened in the Internet on November 17 where regional press reporters from the Trans-Baikal Territory posted an open letter to Governor Ravil Geniatulin, titled “We Want the Truth!” The action expressed people’s anger at the administration’s attempts to hush up a recent outburst of pig flu in the region.

The open letter says the media have actually been receiving no information from the relevant regional ministries, federal agencies or the governor in person. Whatever information has been available is extremely scarce and fails to reflect the true picture of the growing incidence of acute respiratory viral infections (ARVI) and flu. Citing the latest official reports, the letter says: “As per November 9, a total of 922 flu and ARVI cases were registered in Chita, and a total of 3,387 such cases in 23 districts across the Trans-Baikal Territory. About 4,000 hospital beds have been reserved to accommodate patients with ARVI, flu and pneumonias.” Meanwhile, according to unofficial sources, such as scared medics from hospitals in the regional capital Chita, “the latest estimates put the number of carriers of ARVI and different types of flu at nearly 90,000, with 40 pig-flu deaths confirmed”.

Journalists called on Trans-Baikal residents wishing to know the entire truth about the deadly infection spread across the region to sign the open letter. More than 350 signatures were gathered over the following 24 hours, among them of people in Chita, other cities including Moscow, and different parts of the Trans-Baikal Territory.

The web portal Gubernatoru.tck was registered in the name of Vassily Ivanov who allegedly lives at 8, Tchaikovsky St. in Chita. Oddly enough, it is the address of the regional administration headquarters. What is this: a desperate move by panic-stricken people or an action of protest against the “pig-flu infected” glasnost in the Trans-Baikal Territory?


8. St. Petersburg. Where has rent money gone? Continued from Digests 316, 391, 405

By Roman Zakharov,
GDF staff correspondent in North-Western Federal District

On November 19 the Arbitration Court of St. Petersburg and Leningrad Region passed yet another (hopefully, final) decision on the dispute between the State Property Management Committee (KUGI) and the Regional Press Institute (RPI), declining to charge once again from RPI the rental payments for the offices it used to occupy at the House of Journalists in Nevsky Avenue. This gives rise to the question: Where is the money which the local branch of the Moscow Press Development Institute (now an independent organization) used to pay so accurately?

In line with a court of appeals’ decision of August 6, the primary court met on November 19 to consider KUGI’s claims to PDI and RPI anew. As we have reported earlier, KUGI wanted RPI to be expelled from the House of Journalists for alleged arrears on rental payments (for details, see http://www.gdf.ru/digest/item/1/235#pub, http://www.gdf.ru/digest/item/2/227#part1, and http://www.gdf.ru/digest/item/1/309#pub1). Since the protracted litigation compelled RPI to move out of the House of Journalists and lease alternative premises at one of the business centers, the issue of expulsion has grown irrelevant. Yet the problem of alleged indebtedness amounting to RUR 725,328.16 remained outstanding. Initially, attempts were made to get that sum from the federal Press Development Institute of which St. Petersburg-based RPI was a branch at one time – and this despite the fact that the St. Petersburg Journalists’ Union, which posed as the lessor, had signed an agreement on the PDI replacement with RPI as the tenant back in 2003. For all the following years RPI had accurately paid for its leased offices – initially three rooms, and finally one. As it moved out, the local Journalists’ Union duly signed acceptance reports. The vacant premises were later transferred to OOO Dom Zhurnalista (House of Journalists, Ltd.), a commercial structure set by the JU, to be leased out to other organizations, among them the Rossiyskaya Gazeta office in St. Petersburg. But since the PDI-RPI hands-changing agreement was not registered as required under the law, KUGI got a chance to demand the rental sum’s payment once again.

As we see, the legal intricacies of the case are very complex, and it is not accidental that until last August the primary court and court of appeals had ruled to have the “rental debt” paid twice. Nevertheless, the higher-standing court of appeals pointed to the wrong interpretation of substantive law by the lower-standing courts, which was taken into consideration by the Arbitration Court of St. Petersburg and Leningrad Region that finally turned KUGI’s claim down last week.




AZERBAIJAN

Jailed bloggers declared prisoners of conscience

By Anna Lebedeva,
GDF staff correspondent in Southern Federal District

Amnesty International has assigned the status of prisoners of conscience to two Azerbaijani bloggers jailed for criticizing their government in the Internet.

The young activists Emin Abdullayev (blog name: Emin Milli) and Adnan Hajizade were sentenced to 30 and 24 months of imprisonment, respectively, on charges of “hooliganism” and “infliction of light bodily damage”. The two men circulated information about the political situation in Azerbaijan via such web resources as Youtube, Facebook и Twitter.

Nicola Duckworth, Europe and Central Asia Program Director at Amnesty International, said the charges against the two activists had been fabricated with a view to restricting their right to freedom of expression, and called for their immediate and unconditional release.

Abdullayev and Hajizade were arrested on July 8, after having been attacked by two unidentified men in one of Baku’s restaurants as they were having dinner with friends. The two activists immediately reported the attack to the police and took some photo pictures near the police station showing the traumas they had received. They were then sent to another police station where they wrote official reports and requested medical assistance. Instead, they were questioned for the following five hours and not allowed to call their lawyers on the phone. The two men who had attacked them were briefly interrogated and released.

E. Abdullayev and A. Hajizade were arrested on charges of “hooliganism” and left in detention. On August 21, they were additionally accused of “infliction of light bodily damage”. The police investigators did not question eyewitnesses or use the security camera recording made at the restaurant.

Emin Abdullayev is a co-founder of Alumni Network, a web resource openly criticizing amendments to the Azerbaijani Constitution on which a nationwide referendum was held on March 18 this year. Adnan Hajizade is a coordinator of the youth movement “Ol!” whose participants resist violence and propagate tolerance. He posted a video clip in the Internet about the budget-financed purchase of a dozen donkeys in Germany, and wondered who would take up the defense of human rights at long last. The clip was made in response to a news report about the Government of Azerbaijan paying several hundred thousand dollars for the donkeys – very likely, to disguise corrupt practices or embezzlement.




GLASNOST DEFENSE FOUNDATION

Some statistics cited

Last week, the Glasnost Defense Foundation was referred to at least 10 times in the Internet, including at:

http://www.rian.ru/society/20091118/194378115.html
http://www.civitas.ru/news.php?code=8118
http://www.argumenti.ru/publications/11531
http://www.ruj.ru/2009/091117-1.htm
http://www.vostokmedia.com/n60034.html




OUR PUBLICATIONS

Let’s wait and see…

By Vladimir Golubev,
GDF staff correspondent in Ural Federal District

Journalists in Sverdlovsk Region have mixed feelings about the appointment of the new governor, Alexander Misharin.

On the one hand, they feel apprehensive, since in contrast to his predecessor Eduard Rossel, who was known for his openness and reluctance to meddle in media affairs, Misharin is reputed to be a more closed leader. But then, after plenty of information about Rossel’s every step, particularly in the Oblastyaya Gazeta and on Regional Television he controlled and supported by multimillion injections from the budget, the new governor’s reserved disposition may cause a positive reaction.

Independent media are particularly enthusiastic about the prospects, expecting more vigorous competition among local media outlets, which seems likely since the so-called “gubernatorial pool” of district newspapers used to receive preferences from the regional administration’s Information Department where several dozen officials worked.

Also, the new governor’s coming to power may help solve the regional media community’s number one problem – getting a House of Journalists of our own. This topic has been debated for years but nothing has been done in real terms up until now to assign relevant premises for the purpose, although our colleague, Yuri Levin, was Governor Rossel’s right-hand man throughout his 20-year term of office.

Anyway, the press community is looking forward to Alexander Misharin’s first practical steps, the more so his first public statements have indicated the region may expect big change. Hopefully, the journalists’ life will become more exciting.




OUR PARTNERS

Winners of CPJ awards named


At a ceremony in Washington, D.C. on November 19, the Committee to Protect Journalists honored courageous journalists from four countries with its 2009 International Press Freedom Awards.

The award winners are Naziha Rejiba, editor of the Tunisian website Kalima; Mustafa Haji Abdinur, a correspondent for Agence France-Presse and editor-in-chief of the Somalian radio station Radio Simba; and the imprisoned journalists J. S. Tissainayagam of Sri Lanka and Eymulla Fatullayev of Azerbaijan.

CPJ Executive Director Joel Simon called for the release of Tissainayagam and Fatullayev, promising to warn their countries’ governments of the high degree of public indignation caused worldwide by their imprisonment.

Investigative journalist E. Fatullayev was sentenced to an eight-year prison term in Azerbaijan for reporting about his independent efforts to find the killer of his friend and colleague Elmar Huseinov murdered in 2005, and raising the possibility of government cover-up. “His sole crime is his journalistic work,” Nina Ognyanova, CPJ Europe and Central Asia Program Coordinator, says. “He is being punished for investigating his editor’s killing – the work which should have been done by the state.”




DIGEST MAIL

Journalists prohibited to assess government officials’ performance?

TO: A. K Simonov, President, Glasnost Defense Foundation

Dear Mr. Simonov:

The regional public movement “For a Worthy Life” hereby requests your organization’s assistance in defending the lawful interests of the Ulyanovsk-based independent newspaper Simbirsky Courier (SC) and in making known at federal level how loosely our local courts interpret the RF Media Law.

SC is reputed to be one of the most unbiased media outlets here in Ulyanovsk: its authors, fully abiding by the Media Law, believe that it is their civil duty to closely watch the ruling circles’ performance and criticize it if there are sufficient grounds for such criticism.

On August 11 this year SC carried journalist Andrei Semenov’s story “Who Wanted a Corrupt Official? Here Is One, Ready for Arrest.” The author wrote about the inordinately high communal service tariffs and that Alexander Korolev, CFO of the Volga Heat Power Engineering Company, had appeared on regional TV complaining of people’s arrears on energy bill payments as the chief reason for those soaring tariffs. The newspaper stressed the point that until recently Mr. Korolev had been head of the Regional Prices and Tariffs Committee, and still earlier – head of the Regional Energy Commission (REC). “Those are precisely the agencies which had been pushing up our heat power tariffs. If my memory serves me right, Korolev had come to REC from UlyanovskEnergo – the government enterprise that used to control our local heat stations network at the time,” the newspaper said putting in conclusion a question to the prosecutor’s office: “When a person moves from a private company to a state regulatory body, spends some time working there and returns to the same original company, he must expect to be offered a well-paid job there, mustn’t he? How should that be viewed: as a corrupt practice or as ordinary personnel rotation? And should that person’s return from the government to the private company be considered a kind of ‘kickback’ for his clever tariff-regulating policy?”

In September, Alexander Korolev lodged an honor-and-dignity protection claim with the Leninsky District Court of Ulyanovsk, demanding RUR 350,000 in moral damage compensation from the newspaper. The court satisfied his claim partially, slashing the claimed amount to RUR 10,000 but stating that “the negative assessment in the said article of the plaintiff’s professional performance, including his government service tenure, contradicts the facts of life and is harmful to Korolev’s business reputation”.

As far as we understand the Media Law, in cases involving honor-and-dignity protection claims it needs to be proven in court, first, that some information is not true to life and, second, that this information damages the plaintiff’s honor and dignity. But in our case not a single fact of those published by the newspaper was called into question in court. All those facts were true, including data about Mr. Korolev’s former job, and his appointment chairman of the regional Prices and Tariffs Committee, and his moving to the energy company. Those facts as such cannot be insulting or ruinous to Korolev’s reputation only because they occurred in his career. The question put to the prosecutor’s office is only a question that does not carry any information. And assessing government officials’ performance is a journalist’s right guaranteed under the law.

The way we see it, a new precedent is being created in Ulyanovsk Region, depriving the journalists of the right to ask the prosecutor’s office questions about government officials’ performance, the less so assess that performance independently.

Hopefully, your specialists will be able to assist the newspaper Simbirsky Courier, and your making public a decision as peculiar as the one passed on the SC case will help Russia reform its judicial system clearing it of its dependence on the ruling circles.

This letter was discussed and unanimously approved at a meeting of the Board of the regional public movement “For a Worthy Life”.

Sincerely,

Board chairman:     Vladimir EFIMOV, Ph.D. (Technology), professor, Honored Science &
Technology Worker of RF, Honorary Citizen of Ulyanovsk Region.

Board members:     Gennady ANTONTSEV, member of Journalists’ Union of Russia;
Valentin BAZHANOV, Ph.D. (Philosophy), professor, Honored Science Worker of RF;
Alexander BELYAKOV, RF army veteran;
Isaac GRINBERG, Ph.D. (Technology), professor, laureate of USSR State Prize in Science & Technology, Honored Inventor of USSR, member of International Academy;
Gennady DEMOCHKIN, writer, local history expert, author of publishing project “Anthology of Life”;
Igor LIPANOV, post-graduate student of law;
Evgeny LYTYAKOV, deputy president of All-Russia Association of Secret Service Veterans, retired FSB colonel;
Sergey PETROV, Ph.D. (Philosophy), assistant professor of Ulyanovsk State University, Honored Higher Education Worker of RF.




This Digest has been prepared by the Glasnost Defense Foundation (GDF), http://www.gdf.ru.

We appreciate the support of the John D. & Catherine T. MacArthur Foundation.
Digest released once a week, on Mondays, since August 11, 2000.
Distributed by e-mail to 1,600 subscribers in and outside Russia.

Editor-in-chief: Alexei Simonov

Editorial board: Boris Timoshenko – Monitoring Service chief, Pyotr Polonitsky – head of GDF regional network, Svetlana Zemskova – lawyer, Vsevolod Shelkhovskoy – translator, Alexander Efremov – web administrator in charge of Digest distribution.


We would appreciate reference to our organization in the event of any Digest-sourced information or other materials being used.

Contacts: Glasnost Defense Foundation, 4, Zubovsky Boulevard, Office 432, 119992 Moscow, Russia.
Telephone/fax: (495) 637-4947, 637-4420, e-mail: boris@gdf.ru, fond@gdf.ru
To be crossed out from the Digest list of subscribers, please e-mail a note to fond@gdf.ru .

Все новости

Архив
ФЗГ продолжает бороться за свое честное имя. Пройдя все необходимые инстанции отечественного правосудия, Фонд обратился в Европейский суд. Для обращения понадобилось вкратце оценить все, что Фонд сделал за 25 лет своего существования. Вот что у нас получилось:
Полезная деятельность Фонда защиты гласности за 25 лет его жизни