Дайджест
13 Января 2011 года

GLASNOST DEFENCE FOUNDATION DIGEST No. 506

January 11, 2011

GLASNOST DEFENCE FOUNDATION

Conflicts registered by GDF Monitoring Service on RF territory in 2010

The position of Russia’s media and journalists remained actually unchanged in 2010 as compared with the previous year.

Despite continued pledges by officials at different levels to crack down on persons attempting to restrict media freedoms, journalists and the media remained under pressure in the form of attacks, criminal prosecution, threats, censorship, and journalists’ detention while doing their professional work. Among the major negative trends, one may point to the ever more frequent detention of reporters covering street protests; dismissal of editors; and closure of media outlets. Although fewer than in 2009, a fairly large number of newspapers ceased operating in 2010.

In all, 1,590 media-related conflicts were registered last year (versus 1,537 in 2009; 1,450 in 2008; 1,502 in 2007; and 1,345 in 2006), among them:

 

Deaths of journalists – 12 (Ivan Stepanov, former correspondent, newspaper Zabaikalsky Rabochiy, Transbaikal Region; Maxim Zuyev, former reporter, newspaper Kaliningradskaya Pravda, Kaliningrad; Shamil Aliyev, founder and director of Priboi and Vatan radio stations, Makhachkala; Sayid Ibragimov, director, TBC television network, Republic of Dagestan; Dmitry Okkert, editor and presented of Expert TV news show, Moscow; Bella Ksalova, correspondent, news agency Caucasian Knot, Karachai-Cherkess Republic; Malika Betiyeva, correspondent, DOSH magazine, Chechnya; Magomedvagif (Sultan) Sultanmagomedov, editor-in-chief, television company Makhachkala-TV; Dayan Shakirov, freelance reporter, newspaper Chelyabinsky Rabochiy, Kirov Region; Yevgeny Fedotov, correspondent, newspaper Ekstra, Chita; Anatoly Yurov, editor-in-chief, newspaper Grazhdanskoye Schastye, Moscow Region; Andrei Mertins, cameraman, for Vostok-TV, Neo-TV and TVN television networks, Maritime Region).

The number of journalists’ deaths registered in 2009 was 9, in 2008 - 5, in 2007 – 8, and in 2006 – 9.

 

Attacks on journalists – 58 (Albert Ilyin, journalist, Chuvashiya State TV/Radio Company, Cheboksary; Farida Kurbangaleyeva, Vesti news presenter, Moscow; Pavel Verstov, editor, Magnitogorsk news agency, Chelyabinsk Region; Vassily Popok, freelance journalist, Kemerovo Region; Vassily Kanev, correspondent, and Yuri Nikiforov, cameraman, Komi Gor television network, both of Syktyvkar; Pavel Budniko, journalist, Kaliningrad State TV/Radio Company, Kaliningrad; Stanislav Bernvald, correspondent, REN-TV, Moscow; Igor Dorokhov, deputy editor-in-chief, newspaper Otkrytaya Gazeta, Pyatigorsk, Stavropol Region; Yelena Knyazhskaya, editor, Ekstra-Shans publication, and Yuri Manov, former editor, newspaper Vechernyaya Ryazan, both of Ryazan; Arkady Lander, editor-in-chief, newspaper Mestnaya, Krasnodar Region; Ilya Vasyunin, correspondent, Dozhd magazine, Moscow; Pavel Netupsky, correspondent, web newspaper Fontanka.ru, St. Petersburg; Yevgeny Nesyn, freelance correspondent, newspaper Sovetsky Sport, and Roman Kosarev, correspondent, television network Russia Today, Moscow, both attacked in Rostov-on-Don; Mark Minin, director, Vosmoy Den television network, Tomsk; Viktor Tarasov, author and owner of web portal Voskresensk.ru, Moscow Region; Ivan Lyakh, freelance correspondent, newspaper Territoriya Zakona, Murmansk; Alexander Leonenko, special correspondent, Novoye Televideniye Kubani television company, Krasnodar; Alexander Artemyev, correspondent, Gazeta.ru, Moscow; Vladislav Sadykov, editor-in-chief, newspaper Golos Solidarnosti, Altai Region; Oleg Tomilin, correspondent, and Yevgeny Semyonov, cameraman, REN-TV, Moscow; Yelena Kostyuchenko, correspondent, newspaper Novaya Gazeta, Moscow Region; Artyom Melnik, journalist, Apelsin news agency, Yekaterinburg, attacked in Perm; Alexander Afanasyev, photo correspondent, newspaper Moy Rayon, St. Petersburg; Andrei Simonov, editor-in-chief, newspaper Byl Novogo Rzheva, Tver Region; Kirill Zatrutin, photo correspondent, BNKomi news agency, Komi Republic; Sergey Filichkin, director, media holding Vecherny Chelyabinsk-Granada Press, Chelyabinsk; Georgy Andrushkevich, correspondent, Aurora company, Moscow; Ernest Staratelev, Kstati show presenter, Guberniya television network, Samara; Natalia Arkhiptseva, editor, television network Russia Today, Moscow; Viktor Korb, editor-in-chief, DO-Info news agency, Omsk; Yevgeny Dolganev, freelance correspondent, Provincial News Agency, Omsk; Viktor Yegorov, owner and editor, website SkotnyDvor.ru, Tyumen, attacked twice; Yelena Sevryukova, director, Partner Plus agency, Moscow, attacked in Ingushetia; Mikhail Lobanov, journalist, newspaper Permskiye Novosti, Perm; Alexei Andronikov, staff worker, newspaper Studencheskaya Pravda, St. Petersburg; Vyacheslav Struchkov, Far Eastern News show presenter, NVK Sakha television network, Yakutsk; Oleg Kashin, correspondent, newspaper Kommersant, Moscow; Sergey Mikhailov, editor-in-chief, newspaper Saratovsky Reporter, Saratov; Anatoly Adamchuk, journalist, newspaper Zhukovskiye Vesti, Moscow Region; Valentin Politayev, journalist, Centre Against Corruption in Government Bodies, Maritime Region; crew of reporters for Kreml.tv network, Moscow Region; Magomed Khanmagomedov, correspondent, newspaper Chernovik, Makhachkala; Nikolai Smirnov, staff correspondent, newspaper Zolotoye Koltso, Yaroslavl Region; Khussen Shadiyev, editor-in-chief, newspaper Serdalo, Republic of Ingushetia; Dmitry Kaplin, correspondent, Vremya N news agency, Nizhny Novgorod; Larissa Layd, former editor, district newspaper Vzmorye, Maritime Region; Ivan Pritulyak, staff worker, Mayak radio station, Omsk; Konstantin Rozhkov, editor-in-chief, newspaper Svetlogorye, Kaliningrad; Daniil Novikov, editor, website of newspaper Pskovskaya Pravda, Pskov; Alexander Dmitriyev, editor, newspaper Lom, Altai Region; Rustam Buzanov, cameraman, RIA Novosti news agency, Moscow; Anatoly Zhdanov, photographer, newspaper Izvestia, Moscow; Yevgeniya Mikheyeva, photo correspondent, Grani.ru, Moscow; Valery Katkov, editor-in-chief, newspaper Zhulebinsky Bulvar, Moscow Region).

The number of attacks on journalists in 2009 totalled 59, in 2008 – 69, in 2007 – 75, and in 2006 – 69.

 

Attacks on media offices – 8 (BAS TV television/radio company, Kaliningrad Region; newspaper Saratovskiye Vesti, Saratov; Rekord radio station, Sverdlovsk Region; Ekspress TV/Radio Company, Penza; radio station Pioner FM-Ne Ochen Vzroslooye Radio, Moscow; Novouralsk Broadcasting Company, Sverdlovsk Region; newspaper Birobidzhanskaya Zvezda, Jewish Autonomous Region; newspaper Narodnaya Gazeta, Krasnodar Region).

The number of attacks on media offices in 2009 totalled 10, in 2008 – 7, in 2007 – 11, and in 2006 – 12.

 

Instances of censorship – 29 (Uraldaily.ru news agency, Chelyabinsk; media outlets in Berezniki, Perm region – censored twice; Tynda TV, Amur Region; Sakhalin-based media – censored thrice; Asbest TV, Sverdlovsk Region; newspaper Tatarskaya Gazeta, Republic of Mordovia; newspaper Izvestia, Moscow; newspaper Voronezhsky Courier, Voronezh; newspaper Tarskoye Priirtyshye, Omsk Region; newspaper Vecherny Murmansk, Murmansk; newspaper Golos Vremeni, Republic of Dagestan; newspaper Tolyattinsky Universitet, Samara Region; Persona TV show, Samara; media outlets in Nizhny Novgorod region; Serebryany Dozhd radio station, Moscow; website Severouralsk-online.ru, Sverdlovsk Region; Health and Social Development Ministry statement censored in newspaper Argumenty Nedeli, Moscow; Spravedlivost TV show, Moscow – censored twice; Robert Karapetyan’s documentary “The Oil People” – censored at Perm State University; Kartina Maslom TV show, Channel Five, St. Petersburg; Vesti Karelii website, Republic of Karelia; newspaper Rodnik, Rostov Region; Channel One, Moscow; media outlets in Karelia; Tulskiye Novosti news agency, Tula).

The relevant figures were: for 2009 – 33, for 2008 – 21, for 2007 – 33, and for 2006 – 28.

 

Criminal charges against journalists and media – 45 (Galina Yablokova, founder, Alexei Yablokov, reporter, and Valery Smetanin, editor-in-chief – all of newspaper Ivanovo-Press, Ivanovo; Sergey Kryukov, freelance journalist, Ulyanovsk; The New Times magazine, Moscow; Novaya Polsha magazine, Moscow; newspaper Vechernyaya Ryazan, Ryazan; Igor Belousov, editor-in-chief, newspaper Khimki Nash Dom, Moscow Region; Azgar Amirzyanov, editor-in-chief, and Lilia Amirzyanova, correspondent – both of newspaper Nadezhda Tatarstana, Republic of Tatarstan; Vladimir Anikin, editor, newspaper Vozrozhdeniye Derzhavy, Astrakhan; Dmitry Terekhov, editor-in-chief, and Vladimir Atamanchuk, reporter – both of newspaper Lazarevskaya Panorama, Krasnodar Region; Alexander Andronyuk, editor-in-chief, and Anatoly Chernyagin, deputy editor-in-chief – both of newspaper Arzamasskiye Vesti, Nizhny Novgorod Region; Sergey Mylov, editor, newspaper Obshchestvo I Vlast: Chas Pik, Petropavlovsk-Kamchatsky; Yekaterina Lazareva, correspondent, URA.ru news agency, Kurgan; Irina Sukhorukova, editor-in-chief, newspaper Vladimirsky Rubezh, Vladimir; Vladimir Yefimov, editor-in-chief, newspaper Vechernyaya Tyumen, Tyumen; Galina Yartseva, editor, newspaper Russky Karavan, Novgorod; Alexei Salov, freelance journalist, Vladimir; Sergey Mikhailov, founder and editor, newspaper Listok, Republic of Altai – 2 criminal charges; Mikhail Vyugin, correspondent, URA.ru news agency, Yekaterinburg; newspaper Vechernyaya Ryazan, Ryazan; Vladislav Selninon, director, Khamdan State TV Company, Elista; Natalia Koldayeva, Kalmyk TV journalist, Elista; Svetlana Moskalenko, Radio Liberty correspondent, Transbaikal Region; Svetlana Yarosh, editor-in-chief, TTV network, Krasnodar Region; Irina Moiseyenko, editor, municipal newspaper Zarya, Maritime Region; Alexander Sorokin, freelance journalist, Kemerovo; Ilya Vilkevich, chairman, regional branch of Young Journalists’ League, Perm Region; Valery Ryumin, editor-in-chief, newspaper Vechernyaya Ryazan, Ryazan; Aidar Khabibullin, editor-in-chief, Zolotoi Rodnik magazine, Moscow Region; Victoria Gabysheva, correspondent, newspaper Vashe Pravo, Yakutsk; Dalkhat Kasayev, freelance correspondent, newspaper Karachayevo-Cherkessky Mir, Karachai-Cherkess Republic; Valevy Uskov, editor, newspaper Pravda Goroda Zlatousta, Chelyabinsk Region; Marina Goreva, editor-in-chief, newspaper Den Goroda, Nizhny Novgorod; newspaper Kommersant-Volga, Samara; Anastasia Baranova, editor-in-chief, newspaper Primorsko-Akhtarskiye Vesti, Krasnodar Region; Vladimir Timakov, freelance journalist, Tula; Alexander Yelisov, editor-in-chief, newspaper Svoboda I Slovo, Moscow Region; Pavel Safronov, reporter, newspaper Krasnoye Znamya, Republic of Komi; Anatoly Adamchuk, reporter, newspaper Zhukovskiye Vesti, Moscow Region).

The number of criminal charges against journalists and media in 2009 was 37, in 2008 – 47, in 2007 – 46, and in 2006 – 48.

 

Dismissal of editor/journalist – 31 (Oleg Borisenko, editor-in-chief, newspaper Krasnokamskaya Zvezda, Perm Region; Maria Zolotaryova, editor, district newspaper Donskiye Ogni, Rostov Region; Dmitry Dyakov, editor-in-chief, newspaper Voronezhsky Courier, Voronezh; Lydia Rtishcheva, editor-in-chief, newspaper Molot, Rostov-on-Don – dismissed in 2009; Rayil Mussin, director/editor, newspaper Sharanskiye Prostory, Republic of Bashkortostan; Mussavir Kamaletdinov, editor, newspaper Tuimazinsky Vestnik, Republic of Bashkortostan; Farit Akhmadiyev, director/editor, Vatandash magazine, Republic of Bashkortostan; Ulyana Akayeva, editor, newspaper Golos Vremeni, Republic of Dagestan; Vsevolod Pimenov, editor-in-chief, and Maria Kidyayeva, correspondent – both of newspaper Abakan, Abakan; Anastasia Tikhomirova, editor-in-chief, STV network, Leningrad Region; Valery Kharchenko, editor-in-chief, newspaper Zori, Krasnodar Region; Mikhail Vansyatsky, editor-in-chief, regional supplement to weekly Argumenty I Fakty, Republic of Chuvashia; Sergey Volkovinsky, editor-in-chief, and Lyudmila Stakhovskaya, deputy editor-in-chief – both of newspaper Zarya Timana, Republic of Komi; Nadezhda Vasina, editor-in-chief, newspaper Novaya Zhizn, Vologda Region; Daniil Pankstyanov, editor-in-chief, Reporter news agency, Sakhalin Region; Tamara Makarova, observer, newspaper Zarya Timana, Republic of Komi; Valentina Shepeleva, editor-in-chief, newspaper Golos Tselinnika, Kurgan Region; Irina Zavyalova, division director/editor, Yelninsky Rayon TV/Radio Centre, Smolensk Region; Khanzhan Kurbanov, editor-in-chief, Nastoyashcheye Vremya weekly, Republic of Dagestan; Olga Aidarova, editor-in-chief, newspaper Balashovskaya Pravda, Saratov Region; Maxim Tikhonov, editor, Karelia Publishers’, Alexei Makarov, director, Sampo TV/Radio Company, and Yuri Shabanov, general director, Petronet TV Company – all of Republic of Karelia; Rashid Garifullin, editor, newspaper Avangard, Samara Region; Erik Chernyshov, editor, newspaper Pravda Khakassii, Republic of Khakassia; Lydia Snegiryova, editor-in-chief, newspaper Novomoskovskaya Pravda, Tula Region; Nina Rostovtseva, editor-in-chief, newspaper Shchyokinsky Vestnik, Tula Region; Larissa Layd, editor-in-chief, newspaper Vzmorye, Maritime Region).

In 2009, a total of 15 editors/journalists were dismissed, in 2008 – 13, in 2007– 12, and in 2006 – 16.

 

Detention by police, FSB, etc. – 90 (Ruslan Alibekov, photo correspondent, newspaper Chernovik, Makhachkala - twice; Galina Yablokova, founder, Alexei Yablokov, reporter, and Valery Smetanin, editor-in-chief – all of newspaper Ivanovo-Press, Ivanovo; crew of reporters for Kaliningrad State TV/Radio Company, Kaliningrad Region; Yegor Skovoroda and Konstantin Krupnitsky, reporters for Liberty.ru, and Veniamin Droshkin, Grani.ru correspondent, all three of Moscow; Murad Muradov, correspondent, Novoye Delo weekly, Republic of Dagestan; Yevgeny Titov, correspondent, newspaper Novaya Gazeta, Krasnodar Region; Israpil Shovkhalov, editor-in-chief, and Abdullah Duduyev, editor – both of Dosh magazine, detained in Ingushetia; Igor Belousov, editor-in-chief, newspaper Khimki Nash Dom, Moscow Region; Anton Nosik, freelance journalist, Moscow; Yulia Polukhina and Anna Artemyeva, Novaya Gazeta reporters, Moscow; Sergey Mylov, editor, newspaper Obshchestvo I Vlast: Chas Pik, Petropavlovsk-Kamchatsky; Irina Sukhorukova, editor-in-chief, newspaper Vladimirsky Rubezh, Vladimir; Yelena Knyazhskaya, editor, Ekstra-Shans publication, and Yuri Manov, former editor, newspaper Vechernyaya Ryazan, both of Ryazan; Alexei Salov, freelance journalist, Vladimir; Dmitry Kovshov, editor, newspaper Panorama Molodyozhnaya, Nizhny Novgorod Region; Vyacheslav Potapov, editor-in-chief, Sovetskaya Kuban TV show, Krasnodar; crew of reporters for Kuban State TV/Radio Company, Krasnodar; Yulia Bashinova and Veniamin Dmitroshkin, Grani.ru and Grani.tv reporters, Moscow; Alexander Kulygin, Radio Liberty correspondent, Kemerovo Region; Galina Dmitriyeva, freelance correspondent, newspaper Gorod na Volge, Samara Region; Alexander Artemyev, Gazeta.ru correspondent, Moscow; Alexander Podrabinek, Radio France Internationale correspondent, Moscow – detained twice; Yevgenia Albats, editor-in-chief, The New Times magazine, Moscow; Anatoly Baranov, editor-in-chief, Forum.msk.ru, Moscow; Vera Kichanova, correspondent, newspaper Novaya Gazeta, Moscow; Alexander Ryklin, editor-in-chief, Yezhednevny Zhurnal, Moscow; Andrei Piontkovsky, political scientist and observer for Grani.ru., Moscow; Ilya Varlamov, freelance journalist, Moscow; Yelena Kostyuchenko, Novaya Gazeta correspondent, Moscow Region – detained twice; Yuri Timofeyev, Radio Liberty photo correspondent, Moscow Region; Mari Bastashevski, Danish photographer – detained twice, in Dagestan and Moscow Region; Rostislav Koshelev, BaltInfor photo correspondent, Alexander Afanasyev, newspaper Moy Rayon photo correspondent, and Mikhail Obozov, newspaper Yevrepeyets photo correspondent – all three of St. Petersburg; Andrzej Zucha, head of Poland’s TVN Moscow office – detained in Tver Region; Vitaly Shushkevich, editor-in-chief, website Besttoday.ru, Veronica Maksimyuk, freelance reporter for Novaya Gazeta, Anastasia Krivoshanova, stringer for newspapers Moskovsky Komsomolets and Komsomolskaya Pravda – all three of Moscow; Alexander Litoi, Novaya Gazeta correspondent, Tula; Zoya Svetova, Noviye Izvestia observer, and Ilya Ruchin, freelance photo correspondent from Saransk – both detained in Republic of Mordovia; Alexander Redin, correspondent, newspaper Rabochaya Pravda, Moscow; Ilya Vilkevich, chairman, regional branch of Young Journalists’ League, Perm Region; Andrei Lebedev, editor, newspaper Golos Shenkurska, Arkhangelsk Region; Gleb Krampets, journalist and PR specialist, St. Petersburg; Sergey Sorokin, Andrei Shopsha and Konstantin Bashlykov, reporters for newspaper Krasnoye Znamya, all three detained in Komi Republic; Przemyslaw Mazec, RSM reporter, Arleta Boike, TVP reporter, Boris Chernyavsky, TVP cameraman, Marek Osecimski, TVN 24 reporter, and Yuri Koltovich, TVN 24 cameraman – all detained in Smolensk; Aidar Khabibullin, editor-in-chief, Zolotoi Rodnik magazine, Moscow Region; Yevgenia Melnik, special correspondent, newspaper Orlovskaya Iskra, Belgorod; Valery Uskov, editor, newspaper Pravda Goroda Zlatousta, Chelyabinsk Region; Maria Klimova, Polit.ru correspondent, and Pavel Nikulin, Kasparov.ru correspondent – both detained in Moscow; Nadezhda Nizovkina, reporter, newspaper Svobodnoye Slovo, and Natalia Filonova, editor, newspaper Vsemu Naperekor, Transbaikal Region; Natalia Belogrudova, editor, newspaper Delovoy Peterburg, St. Petersburg; Veronica Gorbacheva, reporter, newspaper Rubezh Severa, Republic of Komi; Andrei Bukreyev, journalist, web portal Rostov.ru, Rostov-on-Don; Alexander Bogdanov, freelance journalist, St. Petersburg; Konstantin Rozhkov, editor-in-chief, newspaper Svetlogorye, Kaliningrad; Dmitry Florin, correspondent, Caucasian Knot correspondent – detained in Moscow twice; Vladimir Romensky, correspondent, Ekho Moskvy radio station, Moscow; Yelena Popova, press secretary, human rights association Soldiers’ Mothers of St. Petersburg, St. Petersburg; Roman Sivtsov, deputy editor, newspaper Novaya Gazeta, Ryazan; Vitaly Shushkevich, staff worker, Besttoday.Ru, Denis Sinyakov, Reuters reporter, Rustem Adagamov, freelance journalist, and Ilya Varlamov, freelance journalist – all detained in Moscow; Nadezhda Nizovkina, reporter, newspaper Svobodnoye Slovo, and Tatyana Stetsura, editor, newspaper Vsemu Naperekor – both detained in Republic of Buryatia; Sergey Chernov, reporter, The St. Petersburg Times, and Dmitry Zhvaniya, freelance journalist, both detained in St. Petersburg).

The number of journalists detained in 2009 totalled 62, in 2008 – 78, in 2007 – 140, and in 2006 – 75.

 

Threats against journalists and media – 46 (Andrei Koretsky, editor-in-chief, news agency Uraldaily.ru, Chelyabinsk - twice; Viktor Korb, freelance journalist, Omsk; Tatyana Sedykh, editor-in-chief, newspaper Moyo Poberezhye, Khabarovsk Region; reporters for newspaper Zlatoustovsky Rabochiy, Chelyabinsk Region; Alexander Podrabinek, Yezhednevny Zhurnal, Moscow; Andrei Chelnokov, chairman, Novosibirsk branch of Russian Journalists’ Union, and editor of newspaper Sibir-Moment Istiny, Novosibirsk Region; Vitaly Arkov, author and manager of web portal PolitRus, Elista; Yevgeny Shabanov, director, Rekord radio station, Sverdlovsk Region; Natalia Chervyakova, editor-in-chief, newspaper Vecherny Murmansk, Murmansk; Pavel Netupsky, correspondent, web newspaper Fontanka.ru, St. Petersburg; Viktor Shenderovich, freelance journalist, Moscow; Tatyana Tolskaya, editor-in-chief, website Glazei.ru, Moscow Region; Nikolai Vitovtsev, editor-in-chief, Postskriptum weekly, Altai Republic; Sergey Mikhailov, editor-in-chief, newspaper Listok, Altai Republic; Magomed Khanmagomedov, reporter, Chernovik weekly, Republic of Dagestan; newspaper Khronograf, Samara Region – threatened twice; Tatyana Lazareva, OSP Studio TV show presenter, Moscow; Aksana Panova, editor-in-chief, URA.ru news agency, Yekaterinburg; Svetlana Kravchenko, freelance journalist, Krasnodar Region; G. Lazarov, founder and editor-in-chief, newspaper Orenburgskoye Obozreniye, Orenburg; Vladimir Voronov, investigative journalist, newspaper Sovershenno Sekretno, Moscow; Victoria Gabysheva, reporter, newspaper Vashe Pravo, Yakutsk; Ilya Barabanov, deputy editor-in-chief, The New Times magazine, Moscow; Dmitry Florin, Caucasian Knot news agency correspondent, Moscow; staffers of Novopolitika.ru website, Kemerovo; Zarema Gasanova, journalist, Dagestan State TV/Radio Company, Republic of Dagestan; Viktor Yegorov, owner and editor, website SkotnyDvor.ru, Tyumen; Svetlana Kravchenko, freelance journalist, Krasnodar Region; Natalia Shelimova, staff correspondent, newspaper Nashe Vremya, Rostov Region; Oleg Kashin, reporter, Kommersant Daily, Moscow; Vladimir Posner, Channel One, Moscow; Khussen Shadiyev, editor-in-chief, newspaper Serdalo, Republic of Ingushetia; Larissa Layd, former editor, district newspaper Vzmorye, Maritime Region; Sergey Krasilnikov, journalist, web portal Ulyanovskonline.ru, Ulyanovsk; Yelena Ovchinnikova, correspondent, newspaper Vyatsky Nablyudatel, Kirov; Sergey Starovoitov, editor-in-chief, SuperOmsk news agency, Omsk; Alexander Dmitriyev, editor, newspaper Lom, Altai Region – threatened twice; Vyacheslav Yashchenko, Caucasian Knot news agency correspondent, Astrakhan; Vladimir Gvozdikov, reporter, newspaper Uralsky Rabochiy, Sverdlovsk Region; Pyotr Vassilyev, editor-in-chief, newspaper Svirskiye Ogni, Leningrad Region; Ilya Varlamov, freelance journalist, Moscow; Viktor Kalashnikov, freelance journalist, Moscow; Valery Katkov, editor-in-chief, newspaper Zhulebinsky Bulvar, Moscow Region).

In 2009, a total of 60 threats against journalists and media were recorded, in 2008 – 35, in 2007 – 27, and in 2006 – 43.

 

Ejection of publication etc. from its premises – 2 (newspaper Krasnoye Znamya, Republic of Komi, newspaper Narodnaya Tribuna, Saratov Region).

The relevant figures were 1 for 2009, 5 for 2008, 7 for 2007, and 7 for 2006.

 

Refusal to print (or distribute) media – 24 (newspaper Orlovskaya Iskra, Oryol; newspaper Khvatit, Yekaterinburg; newspaper Moment Istiny, Novosibirsk Region; newspaper Znamya, Arkhangelsk Region; newspaper Tatarskaya Gazeta, Republic of Mordovia; newspaper Zolotaya Gorka, Sverdlovsk Region – thrice; newspaper Za Sechny Rubezh, Tula – twice; newspaper Moy Gorod Bez Tsenzury, Khanty-Mansi Autonomous District; newspaper Literaturnaya Rossiya, Irkutsk; newspaper Uznai Pravdu, Yaroslavl Region; newspaper Buzulukskiye Novosti, Orenburg Region; newspaper Sovetsky Kuzbass, Kemerovo; newspaper Pravda Severa, Arkhangelsk – thrice; newspaper Zarya Timana, Republic of Komi; newspaper Arzamasskiye Vesti, Nizhny Novgorod Region – twice; newspaper Svetlogorye, Kaliningrad; newspaper Ivanovo-Press, Ivanovo – twice).

In 2009, media outlets were denied printing or distribution services 15 times, in 2008 – 30, in 2007 – 34, and in 2006 – 50 times.

 

Disruption or termination of TV or radio broadcasts – 12 (Amur-TV network, Chelyabinsk Region; municipal radio in Murmansk Region; BAS TV network, Kaliningrad Region; Podmoskovye TV network, Moscow Region; Radio Odintsova, Moscow Region; Nika TV network, Sverdlovsk Region; Svoyo TV network, Bryansk; Ekho Moskvy radio station in Omsk Region; REN-TV features, Pozitsiya TV show, and Ekho Moskvy radio broadcasts – all disrupted in Republic of North Ossetia-Alania; Stavropolye State TV/Radio Company, Stavropol).

The relevant figures were 20 for 2009, 21 for 2008, 27 for 2007, and 18 for 2006.

 

Closure of media – 62 (newspaper Rylsky Vestnik, Kursk Region; Karyera magazine, Moscow; newspapers Zelyoniye Stranitsy, Konkurent, Porabotayem, Bryansky Pensioner, magazines Transporter and Virineya-Bryansk, and radio show Vesyolaya Volna – all closed in Bryansk Region; newspapers Atlantida-Perm, Avto Servis Perm, and Moskovsky Komsomolets v Permi – all in Perm Region; newspaper Courier Karelii, Republic of Karelia; newspaper Bystryi Neitron, Sverdlovsk Region; OTV-Novosti show, Rostov Region; newspapers Za Cheloveka and Inaya Gorodskaya Gazeta, Perm Region; newspapers Uskoreniye, Maria Plus, Zov Otechestva, Prospekt, Pyatnitsa & Co, Krossvordy o Krossvordakh and Upa, radio stations Govorit Volovo and Govorit Chern – all in Tula Region; newspapers Kupi-Prodai-Kazan, Issledovaniye I Proyekty, Abagan.ru, Globus-Info, Gazeta Dlya Znakomstva and ChelnyMarket, magazines Dvoryanskoye Gnezdo, Moy Vybor, Agrofaktum and Argus, publication IDEI, news agency Kama-Press, and radio show Studio 13 – all closed in Kazan; radio show Glavniye Ekonomicheskiye Sobytiya Nedeli; newspaper Svetlogorye, Kaliningrad; Moment Istiny TV show, Moscow; Newsweek Russia magazine, Moscow; magazines Oranzhevaya Meduza, Mir Kazachestva, Price Club, and Kubansky Format Kachestva, newspapers Pravovoy Courier and Courier Priazovya, TV shows Studiya Kalina-TV and ATV – all eight closed in Krasnodar Region; newspapers Bryanskoye Vremya, Bryanskiye Izvestia, Bryanshchina, and Zemlya Peresveta, almanac Dyatkovsky Pedagogichesky Vestnik, magazines Perevozki-Bryansky Transport and Vybirai Bryansk – all closed in Bryansk; TV show Litsom k Gorodu, Moscow; newspaper Litsei, Republic of Karelia; newspaper Vremya Novostei, Moscow; newspaper Sovetskaya Kalmykia Segodnya, Republic of Kalmykia).

The relevant figures were: for 2009 – 82, for 2008 – 41, for 2007 – 15, and for 2006 – 26.

 

Withdrawal, purchase or confiscation of print run – 23 (newspaper Kachkanarsky Chetverg, Sverdlovsk Region; newspaper Arsenyevskiye Vesti, Maritime Region; newspaper Noviye Kolyosa, Kaliningrad; newspaper Inaya Gazeta, Perm Region; newspaper Listok, Altai Republic; newspaper Novaya Gazeta, Kaliningrad; newspaper Inaya Gorodskaya Gazeta, Perm Region; newspaper Vechernyaya Ryazan – confiscated in Vladimir; newspaper Protestnoye Dvizheniye, Vladivostok; newspaper Voronezhsky Courier, Voronezh; newspaper Sovetsky Kuzbass, Kemerovo; newspaper Fakty s Argumentami, Lipetsk Region; newspaper Zarya Timana, Republic of Komi; newspaper Pravda Khakassii, Republic of Khakassia; newspaper Khimkinskaya Pravda ZHIVA, Moscow Region; newspaper Volzhskaya Nov, Kostroma Region; newspaper Spravedlivaya Rossiya, Novosibirsk; newspaper Novost, Rostov Region; newspaper Za Spravedlivost v Yugre, Khanty-Mansi Autonomous District; newspaper Ivanovo-Press, Ivanovo; newspaper Rodnik, Rostov Region; newspaper Argumenty Nedeli, Penza; newspaper Kommersant v Syktyvkare, Republic of Komi).

The relevant figures were: 19 for 2009, 31 for 2008, 92 for 2007, and 28 for 2006.

 

Interference with Internet publications – 58 (website Ingushetiaru.org; website of newspaper Novaya Gazeta - twice; website of Press Distributors’ Association; website Ingushetiyaru.org; website Natsbol.ru; website Limonov2012.ru; website of Far Eastern Consulting Centre; website of newspaper Vedomosti; website Forum.msk.ru; website of Yezhednevny Zhurnal web publication; website of news agency UralDaily.ru; website BaltInfo.ru; website games-tv.ru; website tvali.ge; website 20march.ru; website z-city.ru; website URA.ru – 5 times; web portal of newspaper Moy Rayon; website ZAKS.ru; Vkontakte.ru group; website teron.ru; website putin.itogi.ru; website Ingushetia.org; web portal Mediakorset.ru; website Marker.ru; YouTube; website web.archive.org; online library lib.rus.ec; thelib.ru; zhurnal.ru; website virtualvuksa.ru; websites of district administrations in Nizhny Novgorod Region; websites in Amur Region; website of RosLesoZashchita; web portal of Khimki forest defenders ecmo.ru; website of The New Times magazine - twice; website of Ekho Moskvy radio station; websites of Yabloko party, website Tulskiyepryaniki.ru, and website of Ekho Moskvy regional branch – all in Tula; website of Russkiy Reporter magazine; website Interfaxreligion.ru; website Zavuch.info; website of Mikhail Khodorkovsky’s press centre).

The relevant figures for the previous years were: 57 in 2009, 40 in 2008, and 41 in 2007.

 

Issue of duplicate, i.e. rival, publications – 13 (newspaper Pravda Khakassii, Republic of Khakassia; newspaper Orlovskaya Iskra, Oryol – twice; newspaper Krasnoye Znamya, Republic of Komi; newspaper Sovetskaya Kuban, Krasnodar Region; newspaper Tretya Stolitsa, Omsk; newspaper Nikolskoye Koltso, Smolensk; newspaper Petrovskiye Novosti, Ivanovo Region; newspaper Arsenyevskiye Vesti, Maritime Region; newspaper Zarya Timana, Republic of Komi; newspaper Samarskaya Gazeta, Samara; newspaper Kanavinskoye Slovo, Nizhny Novgorod; newspaper Saratovsky Reporter, Saratov Region).

The relevant figures were: 2 in 2009, 13 in 2008, and 14 in 2007.

Damage to photo, audio and video apparatus and computers – 21 cases, versus 25 in 2009 and 31 in 2008.

 

This Digest has been prepared by the Glasnost Defence Foundation (GDF)

 

We appreciate the support of the John D. & Catherine T. MacArthur Foundation.

Digest released once a week, on Mondays, since August 11, 2000.
Distributed by e-mail to 1,600 subscribers in and outside Russia.

Editor-in-chief: Alexei Simonov

Editorial board: Boris Timoshenko – Monitoring Service chief, Pyotr Polonitsky – head of GDF regional network, Svetlana Zemskova – lawyer, Vsevolod Shelkhovskoy – translator, Alexander Yefremov – web administrator in charge of Digest distribution.

We would appreciate reference to our organisation in the event of any Digest-sourced information or other materials being used.

Contacts: Glasnost Defence Foundation, 4, Zubovsky Boulevard, Office 432, 119992 Moscow, Russia.
Telephone/fax: (495) 637-4947, 637-4420, e-mail: boris@gdf.ru, fond@gdf.ru

To be crossed out from the Digest list of subscribers, please e-mail a note to digest@gdf.ru

Все новости

Архив
ФЗГ продолжает бороться за свое честное имя. Пройдя все необходимые инстанции отечественного правосудия, Фонд обратился в Европейский суд. Для обращения понадобилось вкратце оценить все, что Фонд сделал за 25 лет своего существования. Вот что у нас получилось:
Полезная деятельность Фонда защиты гласности за 25 лет его жизни